Page 30 - ASTTRO
P. 30

nasıl anlatıyorlardı? Çünkü tavuk ya da diğer varlık-

           lar çevremizde olduğundan onları görünce tanıyoruz.
           Ama sevinç, kızgınlık... Gibi duyguları çevremizde

           yok,” dedi.
               — Bu çok güzel soru. İlginiz beni mutlu edi-

           yor. Sevinci anlatmanın yolunu da sevinen bir insan
           resmi, kolları iki yana açmış yüzü gülen biri. İşte bunun

           gibi duyguları bu tarz yöntemlerle anlatmışlar, dedi öğ-

           retmenimiz:
               — Sümerler neden kilden tabletlere yazı yazmış-

           lar? Bunları taşımak zor olmuyor muydu, dedi Kerime.
               — Evet güzel bir soru daha. O zamanlar kağıt

           daha icat edilmemişti. Ayrıca kil çok dayanıklı, uzunca
           yıllar kalacağını bildiklerinden kilden tabletleri kullan-

           mışlar, dedi öğretmenimiz.
               Diğer eserleri görmek için koridorda yürümeye de-

           vam ettik. Cam kafeslerde dünyanın en eski yazılı bel-
           geleri vardı. Her şeyin ilki bu camların içindeydi. Garip

           bir heyecanım vardı. Bizim okuma yazma öğrenmemi-

           ze sebep olan kişiler aslında Sümerlerdi.
               Onlar yazıyı bulmuş olmasalardı. Okul, yazı, kitap

           bunların hiç biri olmayacaktı. Sümerleri tanımak ister-
           dim. Aklımdan tavşan başlı anahtar geçti. Bu sırada

           durduk. Öğretmenimiz bir tableti gösterip:
                                                                        29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35