Page 30 - ASTTRO
P. 30
nasıl anlatıyorlardı? Çünkü tavuk ya da diğer varlık-
lar çevremizde olduğundan onları görünce tanıyoruz.
Ama sevinç, kızgınlık... Gibi duyguları çevremizde
yok,” dedi.
— Bu çok güzel soru. İlginiz beni mutlu edi-
yor. Sevinci anlatmanın yolunu da sevinen bir insan
resmi, kolları iki yana açmış yüzü gülen biri. İşte bunun
gibi duyguları bu tarz yöntemlerle anlatmışlar, dedi öğ-
retmenimiz:
— Sümerler neden kilden tabletlere yazı yazmış-
lar? Bunları taşımak zor olmuyor muydu, dedi Kerime.
— Evet güzel bir soru daha. O zamanlar kağıt
daha icat edilmemişti. Ayrıca kil çok dayanıklı, uzunca
yıllar kalacağını bildiklerinden kilden tabletleri kullan-
mışlar, dedi öğretmenimiz.
Diğer eserleri görmek için koridorda yürümeye de-
vam ettik. Cam kafeslerde dünyanın en eski yazılı bel-
geleri vardı. Her şeyin ilki bu camların içindeydi. Garip
bir heyecanım vardı. Bizim okuma yazma öğrenmemi-
ze sebep olan kişiler aslında Sümerlerdi.
Onlar yazıyı bulmuş olmasalardı. Okul, yazı, kitap
bunların hiç biri olmayacaktı. Sümerleri tanımak ister-
dim. Aklımdan tavşan başlı anahtar geçti. Bu sırada
durduk. Öğretmenimiz bir tableti gösterip:
29