Page 101 - 77 türkçe
P. 101
TÜRKÇE TESTİ
15.
Tanzimat Dönemi sanatçıları, Divan edebiyatında hiç bulunmayan makale, tiyatro, roman, hikâye, anı, eleştiri gibi
yeni edebiyat türleri getirmişler, Divan edebiyatında bulunan şiir, tarih, mektup gibi edebiyat türlerini Batı anlayışına
göre yeniden düzenlemişlerdir. Tanzimat edebiyatının özellikle ilk devirlerinde yetişen sanatçıların çoğu Montesqu-
ieu, Rousseau, Voltaire gibi Fransız devrimci yazarların etkisi altında kalarak, makale ve şiirlerinde zulüm ve hak-
YINCILIK
sızlık gibi konulara değinmişlerdir. “Vatan”, “millet”, “hürriyet”, “hak”, “adalet, “kanun” gibi kavramları yaymaya çalış-
mışlar, “toplum için sanat” anlayışını benimsemişlerdir. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise
(Recaizâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit, Sami Paşazade Sezai) bireysel konulara ağırlık vermişlerdir. “Sanat
için sanat” anlayışını benimser görünmüşlerdir. Tanzimat edebiyatı, Divan Edebiyatı’nın tersine olarak, seçkin kişiler
için değil, halk için meydana getirilen bir edebiyat düşüncesiyle ortaya çıkmıştır. Bu görüşü benimseyen Şinasi, Ziya
Paşa, Namık Kemal, Ahmet Mithat, Direktör Ali Bey özellikle makale, tiyatro, anı, kısmen de olsa roman türlerinde
eserler vermişlerdir. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen Recaizâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit, başta
olmak üzere bazı edebiyatçılar ise bu amaçtan uzaklaşmış görünmektedirler. Dilin sadeleşmesi, konuşma dilinin yazı
dili haline gelmesi düşüncesi savunulmuştur.
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Birinci dönem konuları ile ikinci dönem konuları birbirine paralellik göstermektedir.
B) İkinci dönem sanatçıları toplumsal konulardan uzak durmuşlardır.
C) İlk dönem sanatçıları Fransız yazarlardan etkilenmişlerdir.
A
D) Eski tarz türlerin yanı sıra Batı edebiyatından da türler getirmişlerdir.
Ysorularla dolu masanın önünde oturma düşüncesi
Sınav stresiyle boğuşan birçok insandan biri misiniz? O gizemli
16.
kalbinizi çok kötü çarptırıyor ve vücudunuzu terletmeye mi başlıyor? Gevşeyin! O korkuları ve sınav stresini basit stres
VİTİKLİ
azaltma stratejileri kullanarak alt edebilirsiniz. Nefes almanın basit sanatını hatırlayın. Birkaç ağır nefes alın ve zihnini-
zin verdiğiniz nefesle birlikte gevşemesine izin verin. Basit bir meseledir fakat sınav paniği ortaya çıktığında kolaylıkla
unutulabilir. Olumlu şeyler düşünün. Sınavdan iyi sonuç almanızı engelleyecek en iyi şey, olumsuz konuşarak kendinizi
panik etmenizdir. Olumlu şeylere odaklanın. Bunu yapabileceğinize kendinizi ikna edin. Ayrıca sınavdan 100 üzerinden
100 alamazsanız bunun dünyanın sonu olmayacağını kendinize hatırlatın. Egzersiz için zaman ayırın. Beyin fonksiyon-
larının geliştirmenin çok iyi bir yolu, vücudunuzun o kısmındaki kan akışını geliştirmenizdir. Egzersiz bunun için harika
bir yoldur. Egzersiz ayrıca vücudunuzdaki endorfi n seviyesini de arttırarak duygusal stresi azaltmanıza da yardımcı
olur. Aşırı çalışmayın. Sınav stresi yaşarken bir de bulduğunuz her boş dakikada derse gömülmeyin. Bütün temelleri
aldığınıza ve konuyu candan öğrendiğinize emin olmak istiyorsunuzdur. Bunla ilgili sorun şu ki, eğer beyninize bir mola
verdirmezseniz, o zaman bilgiyi kısa zamanlı hafızadan uzun zamanlı hafızaya taşıma süreci etkilenecektir. Eğer beyni-
niz yorulursa, fonksiyonları zayıfl ayacaktır. Çalışma süresini daha kısa seanslara programlayarak kendinize beyin gücü
bahşedebilirsiniz. Zamanınız varken plan yapın ki çalışmanız için gerekli süreniz olsun. Sınav stresiyle baş edebilmeniz
akademik kariyerinizde daha başarılı olmanıza yardımcı olur. Zihin sağlığınızı olumlu bir yerde tutmak için kendinize
MA
ihtiyacınız olan molaları vermeyi ihmal etmeyin. Patlarcasına çalışmak size sınavda istediğiniz başarıyı sunmayacaktır.
Metne göre aşağıdakilerden hangisi sınav stresini azaltmanın yöntemlerinden birisi değildir?
A) Aralıklı çalışarak beynin üzerindeki baskıyı azaltmak.
B) Olumsuz düşüncelerden uzak durmak.
C) Nefes alıp vererek kendini rahatlatmak
D) Sınavdan önce kendine vakit ayırarak sınavla ilgili hiçbir şeye odaklanmamak.
7S-2D-T4-1 6 Diğer Sayfaya Geçiniz