Page 33 - 8turkobtt
P. 33

TÜRKÇE TESTİ


           18.                                                    20. Birçok  uzman  çizgi  filmlerin  çocuklar  için  zararlı  oldu-
                          Benzetme amacı olmadan cümle                ğunu anlatır durur. Evet, çizgi filmlerin mutlaka olumsuz

                          içinde bir sözün başka bir söz yerine       etkileri de vardır; fakat ben hem olumlu hem de olumsuz

                          kullanılmasına “ad aktarması” denir.        yanlarını düşündüğümde, olumlu yanları çok daha ağır
                                                                      basıyor. Bunu sadece böyle düşündüğümden söylemi-

                                                                      yorum. Tecrübeye dayanarak ifade ediyorum. Kızımızı
                                                                      en iyi şekilde eğitmek için elimizden geleni yaptık; ama
              Astrocan’ın yaptığı açıklamaya göre aşağıdaki cüm-
                                                                      inanın şu çizgi filmlerin öğrettiği kadarını öğretemedik.
              lelerin hangisinde ad aktarması vardır?
                                                                      Burada can alıcı nokta, hangi çizgi filmleri izleteceğiniz-
              A)  Bu  depoyla  arabanın  İstanbul’a  kadar  gitmesi  im-  dir. Şayet bu konuda seçici iseniz, çocuğunuz için hangi
                 kansız.                                              çizgi  filmlerin  yararlı  olacağına  karar  verebiliyorsanız,
              B)  Çocuk bir anda yapıştı öğretmeninin koluna.         onları çizgi filmlerden mahrum bırakmayın. Göreceksi-
              C)  Onun tavırlarındaki nezaket hemen fark edilir.      niz, öğrendikleri şeyler sizi bile şaşırtacak.

              D)  Elindekileri masanın üzerine bırakman gerekiyor.    Bu parça ile ilgili olarak;
                                                                      I.  Tartışmacı anlatım biçimi kullanılmıştır.

                                                                      II.  Anlamı  güçlendirmek  için  ikilemelerden  yararlanıl-
                                                                         mıştır.
                                                                      III.  Çizgi filmlerin çocuklar üzerindeki zararları savunul-
                                                                         maktadır.
                                                                      IV.  Tecrübelerin uzman görüşlerinden daha önemli ol-
                                                                         duğu vurgulanır.

           19.  Herkes bilir ki şiir, belli kalıplar dahilinde yazılır. Normal   yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
              şartlarda gelişigüzel yazılan bir metin şiir değildir. Ancak
                                                                      A) I – II               B) I – IV
              özellikle ülkemizde Orhan Veli ile başlayan serbest şiir
                                                                      C) II – III             D) II – IV
              tarzı da şiir olarak anılıyor. O zaman nerede kaldı kafiye
              ve redifin kıymeti, nerede kaldı onların önemi? Şiir dedi-
              ğin kafiyeli, redifli yazılır. Şiir dediğin ahenktir, uyumdur.
              Kafiyeli iki kelimeyi birbirine uyduramayan adamlar kal-
              kıp birkaç satırı alt alta sıralayıp bize şiir diye yutturuyor.
              Bu metnin yazıldığı türle ilgili aşağıdakilerden han-
              gisi doğrudur?
              A)  Düşünceler kanıtlama amacı güdülmeden tartışma-
                 cı bir üslupla anlatılmıştır.
              B)  Bir olay örgüsü çerçevesinde okuyucuyu olayın için-
                 de yaşatmaya yönelik yazılmıştır.
              C)  Bir konu ile ilgili gerçekler tanık gösterme ile ispatla-
                 narak anlatılmıştır.
              D)  Bir kişinin başından geçen olaylar öznel bir üslupla
                 anlatılmıştır.








           8S-KASIM-1
                                                               8
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38