Page 23 - 8turkobtt
P. 23
TÜRKÇE TESTİ
13. İnsan roman okurken bazen notlar almak ister. Peki, bu 15.
nasıl olmalı? Okuduğu romana veya ayrı bir deftere not- Sol Sağ
lar yazılabilir. Önceki yöntemin avantajı, kişinin okuması- Y Z A 0 B C
W D
nı çok fazla rahatsız etmemesidir; dezavantajı kitabı boz- V E
ması, romanı ikinci kez okumasını etkilemesi, kitaptaki U F
T G
notlara her zaman çok fazla yer olmamasıdır. Bu sorun- S H
ları aşmanın bir yolu, okurken bir romana kurşun kalemle R I
P J
kısa notlar yazmak, sonra bunları kopyalayıp ayrı bir def- O N M L K
terde genişletmek. Bunlar aynı zamanda kişinin roman-
dan önemli görünen kısa alıntıları kopyalamasına da izin
Astrocan mavi tik sembolünün yedeğini uzaydaki özel
verir ve bu, yalnızca romanı okuduktan sonra ikinci kez
kasasında saklamaktadır. Kasanın şifre mekanizması
düşündüğünüz notları ileride başvurmak üzere dosyala-
sağa, sola çevrilerek açılmaktadır. Bu mekanizmada 30
manız anlamına gelir.
birim, çeyreği; 60 birim, yarımı ifade etmektedir. Astro-
Yukarıdaki metinle ilgili aşağıdakilerden hangisi can, kasayı açmak için sırasıyla şu hareketleri yapmış-
söylenemez? tır:
1. Yarım tur sağa döndürmüş.
A) Bir roman okunurken en iyi yöntem, kitapla ilgili not-
2. Çeyrek tur sola döndürmüş.
lar alarak okumaktır.
3. Bir yarım ve bir çeyrek tur sağa döndürmüş.
B) Metinde bir yöntemin iki ayrı biçimi karşılaştırılarak
4. Beş birim sola döndürmüş.
anlatılmıştır.
Yukarıdaki hareketleri yaparak kasayı açan Astro-
C) Roman okuma sırasında romana not alma yöntemi- can’ın şifresi aşağıdakilerden hangisidir?
nin avantajlarından bahsedilmiştir.
A) MHAY B) MGAZ
D) Metinde roman okurken not alma konusunda bir çö-
C) NGBA D) GMAZ
züm önerisinde bulunulmuştur.
14. ❐ Bir eylemin sebebi ve bu sebebin ortaya çıkardığı
sonucun verildiği cümlelere neden- sonuç, 16. Cümlede durum veya zaman bildiren fiilimsiler zarf fiildir.
❐ Bir eylemin hangi hedefe, amaca yönelik gerçekleş- Örnekler:
tirildiğini belirten cümlelere amaç- sonuç,
Kararlarını herkesle konuşarak verirdi.
❐ Bir eylemin gerçekleşmesinin herhangi bir şarta (Durum bildiren zarf-fiil)
bağlandığı cümlelere ise koşul – sonuç cümlesi de- Çocuklar okuldan dönünce mutlaka yemek yemelidir.
nir.
(Zaman bildiren zarf-fiil)
Bu bilgilere göre aşağıdaki cümlelerden hangisi yu-
(I) İnsanların mutluluğu aramalarını, mutluluğun peşinden
karıdaki açıklamalardan herhangi biri ile eşleşmez?
koşmalarını anlıyorum. (II) Ancak mutluluğun aranacak,
peşinden koşulacak bir şey olmadığını düşünüyorum.
A) Bitirdiğim kitabı iade etmek maksadıyla kütüphane-
(III) Mutluluk, daha çok hissedilerek, anın tadı çıkarılarak
ye gittim.
fark edilecek bir duygudur bence. (IV)Yani insanın kova-
B) Çözdüğüm sorulardan daha çok severek okuduğum laması, peşinden gitmesi, onu elde etmeye uğraşması
kitapların faydasını gördüm. mutluluğu yakalayacağı, yaşayacağı anlamına gelmiyor;
çünkü mutluluk içimizde ve yaşanmayı bekliyor.
C) Çok kitap okumam, anlama kapasitemi artırdığından
soruları kolaylıkla anlıyordum. Yukarıdaki metinde numaralanmış cümlelerin han-
gisinde zarf-fiile yer verilmiştir?
D) Çok kitap okuyan bir öğrenci olmasaydım bu sınav-
A) I B) II C) III D) IV
da çok zorlanırdım.
8S-EKİM-3 Diğer Sayfaya Geçiniz
6

