Page 78 - 77 türkçe
P. 78
TÜRKÇE TESTİ
19.
Yeşilırmak, yüksek bir ovanın ortasında akan bir nehir. Nehir boyunca uzanan tarihi evlerin suya yansıyan görüntü-
leri muhteşem. Evet, Amasya, Yeşilırmak’ın iki yakasına kurulmuş. Yeşilırmak’ın kuzey kıyısındaki kale kalıntıları,
kral mezarları ve Yeşilırmak arasındaki yerleşim alanı; dar. Bu yüzden, yerleşim ince bir şerit halinde uzanıyor.
Şehrin asıl yerleşim ve gelişimi alanı ise, Yeşilırmak’ın güney kısmında. Evet, nehir tam ortadan şehri ikiye bölüyor.
YINCILIK
Dolayısı ile, bol miktarda köprü var. Tam 7 tane.
YINCILIK
Bu parçanın türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Anı B) Masal C) Hikâye D) Gezi Yazısı
A A
Y 20. Y
Gerek Doğu coğrafyasında, gerekse Batı’da “tarikat, fırka, ekol” diyebileceğimiz oluşumların kökeni semavî dinlerin baş-
VİTİKLİ
VİTİKLİ
langıcına kadar gider. Bu oluşumlar, ya dönemin yaygın din anlayışından bir kaçmak, ya da güçlü devletlerin hışmından
sakınmak için kendilerini toplumdan izole ettiler. Öyle ki Hıristiyanlığın kökeni, yayılması da yine bu mantığa dayanır.
Bir köle hareketi olarak filizlenen Hıristiyanlık, Roma zulmünden kaçarak, yeraltı şehirlerinde, dehlizlerde, mağaralarda
varlığını sürdürdü. Ta ki Roma İmparatoru I. Theodosius 391 yılında Hıristiyanlığı resmi din olarak kabul edene dek. (I)
Dile kolay, 400 yıla yakın bir süre, Hıristiyanlık gizlenerek, takiyye yaparak ve katliam tehlikelerden kaçarak bugünlere
gelebildi. (II) Bugün dünya turizminin gözbebeklerinden olan Ürgüp, Göreme, Kapadokya gibi merkezler, Roma zul-
münden kaçanların yarattığı yerlerdi çoğunlukla. (III) Hıristiyanlığın bu misyonuna benzer bir misyon Doğu –ya da İslam
coğrafyasında- da sıklıkla denendi, uygulandı. (IV) Yaygın sünnî ekole muhalif olan, kendi dünya görüşleri ve inançları
çerçevesinde bir hayatı tasavvur eden ve bu ideayla yaşamak isteyen günümüzün ‘’illegal partileri’’ diyebileceğimiz
tarikatler, damgalanmış mezhepler, kendi kabuklarına çekildiler bu dönemde. Bu çekilme, silik bir çekilme değildi. Yer
yer İsmaililer (Hasan Sabbah örneğinde olduğu gibi üzere) gibi kök söktüren, kimi yerlerde Bektaşiler gibi ta Balkanlara
kadar yayılan, Baba İshak, Kalender Şah gibi isyana kalkışan biçimlerinde kendini gösterdi. Anadolu’daki tarikatların
ezici çoğunluğu saltanat kavgasına girmeden, obur devletlere yeri geldikçe tavrını göstermekle birlikte, temelde insanı
eksene alan bir niyet güdüyordu. Kendilerine bir yol belirlemişlerdi. O yoldan kendi menzillerine gitmenin derdindeydiler.
MA Metin anlam bütünlüğü bozulmadan iki paragrafa ayrılmak istenirse ikinci paragraf numaralandırılmış cümleler-
Zaten tarikat de ‘’yol’’ demekti.
MA
den hangisinden itibaren başlar?
C) III
D) IV
A) I
B) II
7S-2D-T3-2 7